Digitālais mārketings

Kas digitālais mārketings, kā tas darbojas un kāpēc tas ir nepieciešams?

Skaidra izpratne par to Ko un galvenais – Kāpēc mēs darām ir ļoti svarīga. Kaut vai tikai tāpēc, lai neizniekotu finanšu resursus un taupītu laiku.

Digitālais mārketings ir tikai 1 mārketinga sastāvdaļa.

Tāpēc – sāksim no paša sākuma. Skaidrības labad, jo visdažādāko mārketinga veidu, stratēģiju un kā tik vēl ne ir saradies ļoti daudz un bieži pat paši runātāji (stratēģiju, plānu utt., pārdevēji) īsti nesaprot ko tad īsti viņi piedāvā.

 

Mērķi

Viss vienmēr sākas ar mērķiem.

Ilgtermiņa vai īstermiņa, stratēģiskiem, taktiskiem vai operatīviem, vispārīgiem vai specifiskiem, precīzi vai mazāk precīzi formulētiem.

Vēlams precīzi formulētiem un izmērāmiem.

Kāpēc?

Tāpēc, ka tas ir vienīgais veids kā novērtēt cik veiksmīgi Jūs darbojieties, lai tos sasniegtu.

Jo galu galā – runa vienmēr ir par naudu. Cik daudz Jūs vēlaties nopelnīt? Šogad, nākamgad, pēc 10 gadiem? Tad, kas ir jāizdara, lai šos mērķus sasniegtu? Cik daudz laika un naudas Jūs esiet gatavi ieguldīt šogad, nākamgad, pēc 10 gadiem?

Un te mēs jau tuvojamies mārketingam, jo, lai sasniegtu izvirzītos mērķus būs jāpārdod.

Šodien pārdošana ir visa pamats. Pat bezpeļņas uzņēmumiem, pat labdarībai … Ja labdarības organizācija nespēs paskaidrot, kāpēc man vai kādam citam ir kaut kas ir jāziedo (laiks, nauda, preces – vienalga kas) – ziedojumu nebūs. Attiecīgi – nebūs arī nekādas labdarības.

 

Mārketings

Mārketings ir tieši par pārdošanu.

Viena no izplatītākajām definīcijām ir sekojoša:

Mārketings (no angļu: market – ‘tirgus’), ir mērķtiecīga, produktu ražotāja vai pakalpojumu sniedzēja darbība ar mērķi veicināt pārdošanu.

Un pārdošana sākas ar stratēģiju – vispārīgu aprakstu kā tiks sasniegti pārdošanas mērķi:

  • Ko pārdosim – šo sauc arī par pozicionējumu. Tā ir atbilde uz pašu galveno jautājumu – kāpēc kādam būtu jāpērk mūsu ražotais produkts vai piedāvātais pakalpojums? Ar ko tas ir labāks, ar ko atšķiras no citiem līdzīgiem? Vai tas ir pietiekami, lai pirktu no mums? Vai attiecībā uz tirgotājiem – kāpēc šis produkts vai pakalpojums būtu jāpērk tieši no mums? To taču piedāvā vēl desmitiem, simtiem, tūkstošiem citu tirgotāju. Vai mēs pārdosim cenu? Varbūt atlaidi? Sajūtas? …
  • Kam pārdosim – kas viņi ir, kas viņiem ir vajadzīgs jeb kāda problēma ar mūsu produktu vai pakalpojumu tiek atrisināta?
  • Par cik pārdosim – par augstāko/zemāko cenu tirgū …
  • Kur pārdosim – kādā vienā valstī, Eiropā, pasaulē? Veidosim veikalu tīklu, ar Interneta aplikāciju, pa telefonu, veidosim interneta veikalu …
  • Kā pārdosim – kā tiks veikta produktu virzīšana, kādi kanāli tiks izmantoti, kādā veidā Jūs sarunāsieties ar potenciālajiem pircējiem …

 

Jebkura mārketinga stratēģija (arī ļoti veiksmīga) laika gaitā ir jāpārskata. Tā ir nepārtraukti jāpilnveido un jāpielāgo mainīgajai tirgus situācijai. Ļoti būtiski ir to uzrakstīt un arī paredzēt kā tieši tiks vērtēti rezultāti.

Pēc būtības mārketinga stratēģija ir vispārīgs plāns, kā sasniegt un kā sarunāties ar potenciālajiem produkta/pakalpojuma patērētājiem un kā pārvērst viņus par mūsu produktu/pakalpojumu pircējiem.

Mārketinga stratēģija ir arī liels atbalsts lēmumu pieņemšanā – vai konkrētais pasākums, piedāvājums, iespēja … atbilst uzņēmuma mārketinga stratēģijai? Ja “Jā” – varam to izskatīt, ja “Nē” – netērējam laiku.

Bet strādāt pēc vispārīga plāna ir sarežģīti. Arī novērtēt rezultātus ir sarežģīti.

Tāpēc to sadala:

  • Produktu/pakalpojumu stratēģijā;
  • Cenu stratēģija;
  • Pārdošanas/Izplatīšanas stratēģijā;
  • Reklāmas/produktu virzīšanas stratēģijā:
    • Mēdiju stratēģijā;
    • Sabiedrisko attiecību stratēģijā;
    • Pasākumu stratēģijā;
    • Digitālā mārketinga stratēģijā

 

Un katrai no šīm stratēģijām tiek definēta taktika ar jau ļoti konkrētiem, laikā ierobežotiem un izmērāmiem mērķiem – kāda veidā tiks sasniegti stratēģijā noteikti mērķi .

Un sastādīti jau pavisam konkrētu pasākumu plāni.

Un, tikko tiek definēti laikā ierobežoti un izmērāmi mērķi – Jūs variet sākt mērīt jau katra konkrētā pasākuma efektivitāti un nepieciešamības gadījumā veikt korekcijas pasākumu plānā vai mainīt taktiku – paaugstināt savu mārketinga pasākumu efektivitāti.

 

Digitālais mārketings

Sāksim atkal ar definīciju.

Digitālais mārketings, ir mērķtiecīga, produktu ražotāja vai pakalpojumu sniedzēja darbība digitālajā vidē ar mērķi veicināt pārdošanu.

Respektīvi – tas pats mārketings vien ir. Ar to atšķirību, kas viss notiek digitālajā vidē. Atkarībā no tā kādi kanāli tiek izmantoti, kas un kā tiek darīts to var sadalīt sīkāk:

  • SEO mārketings;
  • PPC/PPI mārketings;
  • E-pastu mārketings;
  • SMS mārketings;
  • Čatbotu mārketings;
  • Push Notification mārketings;
  • Sociālo tīklu mārketings;
  • Affiliate mārketings;
  • Satura mārketings:
    • Video;
    • Audio;
    • Infografikas;

 

SEO mārketings

SEO (Search engine optimization) – darbību kopums ar mērķi palielināt vietnes apmeklētāju skaitu no dabiskās meklēšanas rezultātiem. Tehniski SEO ir mārketinga rīks, nevis mārketinga veids.

Tā ir gan māksla, gan zinātne.

Māksla radīt vietnes apmeklētājiem interesantu saturu. Saturu, uz kuru ir vērts atsaukties un kuru ir vērts kopīgot.

Zinātne – meklēt, pētīt, izvērtēt un atrast faktorus, kas var palīdzēt atsaucēm uz Jūsu saturu parādīties Google un citu meklētājprogrammu pirmajās lapās.

Mūsdienās svarīgākie elementi, kas jāņem vērā, optimizējot tīmekļa lapu, ir:

  • Kvalitatīvs un meklēšanas nolūkam atbilstošs saturs;
  • Lietotāju iesaistes līmenis;
  • Vietnes/konkrētās lapas draudzīgums mobilajām ierīcēm;
  • Lapas ielādes ātrums.

 

Google un arī citas meklētājprogrammas pastāvīgi uzlabo savu algoritmu, tāpēc nav iespējams veikt precīzas prognozes.

Vairāk par mājas lapas SEO optimizāciju lasiet ŠEIT.

 

PPC/PPI mārketings

Principā runa ir par reklāmas izvietošanu. Ir divi reklāmu izvietošanas veidi, kas galvenokārt atšķiras ar to, par ko tiek maksāts:

  • PPC (Pay-Per-click) – tiek maksāts par katru reizi, kad kāds uzklikšķina uz Jūsu reklāmas, piemēram, Google meklēšanas tīklā;
  • PPI (Pay-Per-Impression) arī PPV (Pay-Per-View) – tiek maksāts par katru reizi, kad kādam Jūsu reklāma tiek parādīta.

Respektīvi PPC gadījumā Jūs maksājiet par klikšķiem jeb reāliem Jūsu vietnes apmeklētājiem, bet PPI gadījumā par reklāmas parādīšanas reizēm jeb impresijām.

 

E-pastu mārketings

Lai kāds arī būtu izsūtīto e-pastu saturs, tie tiek izsūtīti ar mērķi veicināt produktu un/vai pakalpojumu pārdošanu. Un šī digitālā mārketinga forma ir pat ļoti efektīva. Par to liecina kaut vai tikai mūsu saņemto mēstuļu apjoms.

Statistika liecina, ka tikai 1–3 procenti Interneta vietņu apmeklētāju kaut ko nopērk pirmajā vietnes apmeklējuma reizē.

Un rodas jautājums – ko darīt ar atlikušajiem 97% apmeklētāju? Ar tiem, kuri vēl tikai meklē un salīdzina –  vēl domā pirkt vai nepirkt. Un ja pirkt, tad kur pirkt?

Ļaut viņiem vienkārši aiziet?

Visticamāk uz neatgriešanos.

Vai tomēr pacensties kaut daļu kaut kā piesaistīt, lai tad, kad viņi būs gatavi pirkt – viņi jau “zinātu” kur ir viskvalitatīvākās preces, visizdevīgākā cena, vislabākais serviss, viskompetentākie darbinieki …?

E-pasta mārketings ir pārbaudīts un efektīvs paņēmiens kā “palikt kontaktā” ar savas vietnes apmeklētājiem. 89% aptaujāto profesionāļu nosauc e-pasta mārketingu par visefektīvāko potenciālo pircēju ģenerētāju.

E-pasta mārketinga koncepcija ir vienkārša — Jūs nosūtiet ziņojumu un ceriet, ka potenciālais klients to:

  1. Atvērs;
  2. Tā saturs radīs pietiekamu interesi, lai dotos uz Jūsu vietni;
  3. Piedāvājums vietnē būs pietiekami interesants, lai veiktu pirkumu vai kādu citu darbību (piemēram, ieliktu atsauci sava sociālā tīkla kontā).

 

Kā jau parasti, realitāte ir nedaudz sarežģītāka, jo:

  1. Jums ir jāatrod veids kā iegūt vietnes apmeklētāju e-pastu adreses;
  2. Jāsaprot ko tieši katrs konkrētais apmeklētājs Jūsu vietnē meklēja, lai varētu sagatavot šai interesei atbilstošu e-pasta saturu;
  3. Šis apmeklētāja interesei atbilstošais saturs ir jāizveido un viņam jānosūta;
  4. Jāparedz kādas darbības apmeklētājs varētu veikt pēc e-pasta izlasīšanas un jāsagatavo atbilstošas lapas (landing pages) Jūsu vietnē.

 

Tas viss aizņem laiku. Ar mārketinga automatizāciju, kas ļauj apkopot un analizēt informāciju par patērētājiem, segmentēt auditorijas, ieplānot un izsūtīt e-pasta ziņojumus, Jūsu laika patēriņš būs ievērojami mazāks.

Atcerieties, ka lielākā daļa e-pasta ziņojumu šodien tiek atvērti mobilajās ierīcēs, tāpēc ir būtiski, ka visi izsūtītie e-pasti ir mobilajām ierīcēm “draudzīgi”.

 

SMS mārketings

SMS mārketings ir reklāmas vai darījumu ziņojumu sūtīšana, izmantojot īsziņas (SMS). Šiem ziņojumiem galvenokārt ir informatīvs raksturs:

  • Paziņojumi par laikā ierobežotiem piedāvājumiem;
  • Paziņojumi par atjauninājumiem;
  • Paziņojumi par pasūtījumu statusu;
  • Dažāda veida brīdinājumi, aptaujas vai uzaicinājumi izteikt viedokli u.tml.

 

Viedtālruņi ir kļuvuši par neatņemamu mūsu dzīves sastāvdaļu un īsziņas – par tiešāko un ātrāko saziņas veidu. Tā rezultātā SMS mārketings ir kļuvis par vienu no visefektīvākajiem mārketinga instrumentiem, jo:

  • Viedtālruņi ir gandrīz visiem, tāpēc SMS ir lielisks veids, kā tiešā veidā sasniegt klientus. Iekļaujot tekstā saiti uz savu vietni, Jūs variet novirzīt SMS saņēmēju uz savu vietni un tur sniegt jau plašāku informāciju par konkrēto tēmu vai piedāvājumu;
  • Labi papildina citas mārketinga aktivitātes, īpaši – e-pasta mārketingu. Lai gan e-pasta un SMS mārketingam ir daudz līdzību, tie vislabāk darbojas kopā. SMS ir noderīgs, lai nosūtītu tūlītējus paziņojumus, savukārt e-pasts ir ideāls garākam un laikā mazāk aktuālam saturam;
  • SMS iesaistes rādītāji ir astronomiski – 90% SMS tiek izlasīti 3 minūšu laikā pēc to saņemšanas. Tas padara SMS ļoti noderīgu instrumentu steidzamas informācijas sniegšanā.

 

Neizmantojiet SMS priekšrocības ļaunprātīgi, jo, ja saziņa nebūs abpusēji noderīga, Jūsu īsziņas tiks dzēstas tās pat neizlasot.

 

Čatbotu mārketings

Chatbot mārketings ir veids, kā veicināt produktu un pakalpojumu pārdošanu, izmantojot tērzēšanas robotus – datora programmas, kas veic sarunas ar Jūsu vietnes apmeklētājiem pēc iepriekš noteikta scenārija vai ar AI palīdzību.

Čatboti ir savienojami ar tādām ziņojumapmaiņas lietotnēm kā, piemēram, Facebook Messenger, WhatsApp, Telegram, Snapchat utt., vai arī Jūs variet tos aktivizēt tikai savā vietnē.

Pēc būtības čatboti ir virtuāli palīgi ko izmanto tiešsaistes sarunu vadīšanai, lai:

  • Ātri sniegtu atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem;
  • Sniegtu detalizētas atbildes uz specifiskiem jautājumiem;
  • Atrisinātu sūdzības vai problēmas;
  • Organizētu tikšanās;
  • Noskaidrotu potenciālā pircēja vajadzības un savienotu ar piemērotāko/kompetentāko klientu apkalpošanas speciālistu.

 

Kā redziet ar čatbotiem var automatizēt daudzus procesus un ietaupīt, gan laiku, gan naudu.

Bet ir jāņem vērā, ka šīs nav “vienreiz iestādi un aizmirsti” programmas. Tām ir nepieciešama nepārtraukta regulēšana un testēšana, tāpēc pilnībā paļauties uz čatbotiem tomēr nevajadzētu.

 

Push Notification mārketings

Push Notification mārketings veicina produktu un pakalpojumu pārdošanu nosūtot pārlūkprogrammas (Chrome, FireFox, Opera …) vai aplikācijas paziņojumus.

Pēc būtības Push Notifications ir ļoti līdzīgi SMS/MMS ar to atšķirību, ka Push Notivications Jūs variet nosūtīt ne tikai uz telefonu, bet uz jebkuru ierīci kurā ir instalēta kāda no populārākajām Interneta pārlūkprogrammām vai Jūsu pašu izveidotā aplikācija.

 

Sociālo tīklu mārketings

Jeb sociālo mediju mārketings. Te mazāka nozīme ir pārdošanas veicināšanai tiešā veidā. Tas vairāk tiek izmantots zīmola atpazīstamības veicināšanai, viedokļu izzināšanai un attiecību veidošanai starp zīmolu/uzņēmumu un esošajiem/potenciālajiem klientiem.

Sociālie mediji šodien ir viens no efektīvākajiem bezmaksas kanāliem ar kur Jūs variet:

  • Palielināt zīmola atpazīstamību. Sociālie mediji ir mediji acīm – tas ļauj Jums izplatīt sava uzņēmuma vizuālo identitāti plašām auditorijām, tādējādi uzlabojot zīmola atpazīstamību. Un labāka zīmola atpazīstamība nozīmē labākus rezultātus visām pārējām Jūsu aktivitātēm;
  • Iepazīstināt ar sevi un iepazīt savus esošos un potenciālos klientus. Tas ir ļoti svarīgi, jo kā gan Jūs varēsiet sarunāties ar saviem esošajiem un topošajiem klientiem “viņiem saprotamā valodā”, ja nezināsiet par ko viņi domā, kas viņiem interesē, sāp … Sociālie tīkli paver gan tiešas, gan netiešas saziņas iespējas ar Jūsu sekotājiem. Jūs variet rīkot diskusijas, apkopot atsauksmes un arī tieši sazināties ar saviem sekotājiem personīgi;
  • Humanizēt savu biznesu. Jūsu profils, ziņas un mijiedarbība ar lietotājiem padara Jūsu biznesu cilvēcīgāku. Veido viegli pieejamu “personību”, ar kuru var iepazīties, sazināties un, kurai ir vieglāk uzticēties. Un no pazīstamiem taču pirkt ir vieglāk nekā no “svešajiem”;

 

Un, protams, arī:

  • Palielinātu trafiku uz Jūsu vietni, kur variet pārvērst apmeklētājus par pircējiem. Ar sekotājiem to izdarīt jau ir daudz vieglāk, nekā ar tiem, kas nonāk Jūsu vietnē pirmo reizi un par Jums vēl neko nezina;
  • Ģenerēt pirkumus un klientus tieši šajās platformās, izmantojot tādas funkcijas kā Instagram/Facebook veikali, tiešā ziņojumapmaiņa, CTA (Call-to-action) pogas profilos un tikšanās rezervēšanas iespējas.

 

Affiliate mārketings

Jūs nodrošiniet produktu vai pakalpojumu, tā piegādi u.tml., bet pārdošanu veic citi, kas saņem nelielu vai lielu komisiju par katru pārdoto produktu/pakalpojumu.

Šis mārketinga veids ir ļoti izplatīts tādiem produktiem kā:

  • IaaS (Infrastructure as a service) – pakalpojumu sniedzējs nodrošina pamata skaitļošanas, uzglabāšanas un tīkla infrastruktūru (piemēram – DigitalOcean, AWS, Google Compute Engine);
  • PaaS (Platform as a service) – pakalpojumu sniedzējs piedāvā ne tikai infrastruktūru, bet arī OS un starpprogrammatūru, piemēram, datu bāzes u.tml. (piemēram – AWS Elastic Beanstalk and Google App Engine);
  • SaaS (Software as a service) – pakalpojumu sniedzējs piedāvā visu nepieciešamo kāda uzdevuma veikšanai. Lietotāji vienkārši ielogojas un izmanto programmu, kas pilnībā darbojas pakalpojumu sniedzēja infrastruktūrā (piemēram Google Apps, DropBox, Canva).

 

Satura mārketings

Tāpat kā citos digitālā mārketinga veidos, arī satura mārketinga mērķis ir piesaistīt potenciālos klientus, kas galu galā kļūst par pircējiem.

Taču satura mārketings darbojas savādāk nekā tradicionālā reklāma. Potenciālie pircēji tiek piesaistīti nevis ar produkta vai pakalpojuma vērtību, bet piedāvājot bezmaksas saturu (pamācības, apskatus, viedokļus, interesantus faktus u.tml.).

Saturu, kas demonstrē uzņēmuma kompetenci, ieinteresētību sadarbībā …

Saturu, kas nostiprina/veido zināšanas, veicina zīmola atpazīstamību, uzticību un veicina Jūsu vietnes apmeklēšanu (viņu raksti ir fantastiski, ar nepacietību gaidu nākamo).

Konsekventa satura mārketinga izmantošana veido un uztur attiecības ar Jūsu potenciālajiem un esošajiem klientiem. Ja Jūsu auditorija uzticas Jūsu uzņēmumam un uztver to kā partneri, kurš ir ieinteresēts viņu panākumos. Ja Jūsu vietni uzskata par vērtīga/noderīga satura avotu – viņiem nepieciešamās preces vai pakalpojumi, visticamāk, tiks pirkti no Jums.

Tomēr arī satura mārketings ir mazliet sarežģītāks, nekā sākumā izskatās, jo:

  1. Solījumi ir jāpilda. Attiecībā uz satura mārketingu tas nozīmē regulāru jauna un kvalitatīva satura veidošanu. Vismaz reizi mēnesī, vēlams biežāk;
  2. Saturs ir ne tikai jāveido, bet arī jāpopularizē. Respektīvi – ir jāinvestē arī vismaz SEO un sociālajos tīklos.

 

Nobeigumā

Pirms sāciet ko darīt, noteikti formulējiet (priekš sevis) – Kāpēc Jūs to dariet?

“Tāpēc ka visi to dara” vai “mēs to šobrīd varam izdarīt par izdevīgu cenu” u.tml. –nav pareizās atbildes. Nu, pat ja kaut kas tiek piedāvāts par brīvu, tas noteikti prasīs arī Jūsu laiku. Laika, kura mums vienmēr pietrūkst …

Svarīgi ir saprast – ko katra konkrētā aktivitāte dos Jūsu biznesam. Ja uz šo “Kāpēc” nav skaidras un pamatotas atbildes – netērējiet savu laiku un naudu velti.

Nebaidieties  eksperimentēt. Un noteikti analizējiet savu eksperimentu rezultātus. Ja rezultāts bija labāks/sliktāks par citām Jūsu veiktajām aktivitātēm – centieties saprast kāpēc. Mēģiniet atkārtot savas veiksmīgākās aktivitātes, ja izdodas – Jums ir jauns “ierocis” par kuru, iespējams citi vēl nezina.

Tā ir priekšrocība.

Lai izdodas!

1 domas par “Digitālais mārketings”

Atstājiet savu komentāru

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Pasūtiet savu WordPress vietni tūlīt!

Jo ātrāk sāksim – jo ātrāk Jūsu mājas lapa būs gatava!

Un Jūs kļūsiet pieejami arī Internetā!

lvLV