Mājas lapas izstrāde

WEB mājas lapas izveide ir komandas darbs – Jūs nosakiet lapas funkcionalitātes, dizainu un saturu, mēs atbildam par tehnisko pusi.

Būs diezgan gari – centāmies katru posmu aprakstīt detalizēti, lai Jums rastos pilnīgs priekšstats par to Kā, Ko un Kāpēc.

Tātad, ja esat šeit – Jūs visticamāk jau apmēram ziniet kādu mājas lapu vēlaties, bet es nē. Tāpēc piedāvāju mūsu sadarbību veidot pa sekojošiem soļiem:

 

1 Pasūtījuma veidlapas aizpildīšana un iesniegšana.

Atbildība – pasūtītājs

2 Līguma sagatavošana.

Atbildība – web-studio.lv

3 Prasību definēšana (funkcionalitātes)

Atbildība – pasūtītājs

Jums vienkāršākais variants – parādiet man vienu vai vairākus vietņu paraugus, kurus uzskatiet par ideāliem, izvēlieties vietnes dizaina paraugu, aizpildiet pieteikuma formu un vairāk ne par ko Jums nebūs jāuztraucas. Ja šis ir Jums vēlamais sadarbības veids – tālāk nelasiet.

Bet, ja vēlaties izveidot uz savai mērķa auditorijai maksimāli piemērotu vietni – tad turpinām.

Pirms sākat izvērtēt piedāvātos dizaina paraugus uzrakstiet īsu aprakstu – ko Jūs vēlaties ar šo mājas lapu/vietni panākt un ne mazāk svarīgi – kā Jūs vēlaties, lai šīs vietnes apmeklētāji uztver Jūs vai Jūsu biznesu, kādas būtu viņu vēlamās darbības un, ko viņi no šīm darbībām iegūst (lietotāja stāsts). Apmēram pēc šādas formulas – Kā [īpašnieks / lapas administrators / lapas apmeklētājs] es vēlos [darbību], lai [priekšrocība/vērtība]

Piemēram:

  1. Kā apmeklētājs / lapas lietotājs – es vēlos saņemt paziņojumus ikreiz, kad lapā tiek publicēti jauni raksti – lai es vienmēr būtu informēts par jaunākajiem sasniegumiem nozarē;
  2. Kā lapas administrators – es vēlos, lai katrā lapā būtu sociālo tīklu ikonas – tā, lai jebkuras lapas apmeklētājs varētu viegli dalīties ar lapas saturu ar saviem draugiem un paziņām;
  3. Kā lapas administrators – es vēlos redzēt cik daudz cilvēku apmeklē manu vietni, kādas lapas un cik ilgi viņi apmeklē – tā, lai es varētu analizēt un uzlabot vietnes saturu;
  4. Kā lapas administrators – es vēlos eksportēt to cilvēku e-pasta adreses un vārdus, kuri ir pieteikušies jaunumu saņemšanai – tā, lai es tos viegli varētu importēt programmā, ar kuru izsūtu īpašos piedāvājumus (vai, piemēram – automatizēt e-pastu izsūtīšanu).

Šī darba galvenais mērķis ir saprast kādas funkcionalitātes mājas lapai ir nepieciešamas, gan no tās apmeklētāju, gan no Jūsu kā lapas īpašnieku viedokļa. Plus – ir vēlams norādīt katras funkcionalitātes/darba pieņemšanas kritērijus pēc kuriem Jūs vērtēsiet mana darba kvalitāti, piemēram – ieliekot jaunu rakstu/postu Jūs kā administrators uz testa e-pastu saņemiet paziņojumu par to.

Veidojot lietotāju stāstus centieties:

  1. Domāt par to, ko Jūs vēlaties atrisināt/izveidot/panākt, nevis to izdarīt. Tādējādi Jūs neierobežosiet iespējamos risinājumus un var gadīties, ka varēšu Jums piedāvāt kādu efektīvāku, drošāku vai lētāku risinājumu;
  2. Centieties rakstīt pēc iespējas īsi un lakoniski. Es zinu – tas ir grūti, bet, jo vienkāršāki un viennozīmīgāki būs formulējumi, jo mazāk iespēju pārpratumiem;
  3. Viena darbība – viens stāsts. Ja vēlaties uzrakstīt kaut ko līdzīgu “kā klients es vēlos pārlūkot preces un pievienot tās grozam”, labāk sadaliet to 2 atsevišķos stāstos.
  4. Atcerieties, katram lietotāja stāstam pievienot skaidru pieņemšanas kritēriju, lai varētu pārbaudīt, vai tas ir pareizi ieviests (kas ierosina darbību, kad tā tiek veikta, kāds ir rezultāts. Piemēram – kad lietotājs aizpilda pieteikuma formu, ievadītie dati tiek saglabāti un ir eksportējami CSV formātā.).

 

4 Lietotāja stāstu pārskatīšana un koriģēšana

Atbildība – pasūtītājs kopā ar web-studio.lv

Šīs darbības mērķis ir panākt vienotu izpratni par to kā Jūsu mājas lapai vajadzētu darboties. Vislabāk lietotāju stāstus ir pārskatīt kopā – Jūs pārziniet savas vajadzības, es – iespējamos risinājumus un tāpēc kopā mēs tos varam optimizēt vislabāk.

 

5 Prasību definēšana (struktūra un dizains)

Atbildība – pasūtītājs

Rakstot lietotāju stāstus Jūsu viedoklis par to kāda ir Jums vispiemērotākā mājaslapa, visticamāk būs nedaudz mainījies. Izvēlieties Jums piemērotāko vietnes dizaina paraugu un atbildiet uz sekojošiem jautājumiem:

  1. Mēģiniet definēt kādu iespaidu Jūs vēlētos atstāt uz savas mājas lapas apmeklētājiem;
  2. Vai paraugā ir visas Jums nepieciešamās sadaļas (piemēram: Sākums / Par mums / Mūsu pakalpojumi / Atsauksmes / Kontakti …). Kuras sadaļas Jums nav nepieciešamas un ir jānoņem, kādu nav un ir jāpieliek);
  3. Vai parauga krāsu gamma atbilst Jūsu vēlmēm? Ja nē – kādai tai vajadzētu būt?
  4. Katra sadaļa sastāv no vairākiem elementiem – vai tie visi Jums ir nepieciešami? Atcerieties, ka – Mazāk ir Labāk. Jo Jūsu lapa būs lakoniskāka, jo tā būs apmeklētājiem saprotamāka un atstās labāku iespaidu par Jums;
  5. Bildes – vai Jūs vēlaties tās mainīt? Visas vai tikai dažas? Ja vēlaties mainīt – vai tās būs Jūsu pašu fotografētas vai izmantosiet online bibliotēku resursus? Ja ir nepieciešama konsultācija par bilžu izmēriem, formātiem, online bibliotēkām – jautājiet un es Jums sniegšu visu nepieciešamo info.

 

6 Struktūra un dizaina pārskatīšana

Atbildība – pasūtītājs kopā ar web-studio.lv

Šīs darbības mērķis ir panākt vienotu izpratni par to kā Jūsu mājas lapai vajadzētu izskatīties. Bilžu daudzums un izmērs ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmē cik ātri lapa lādējas/darbojas, tāpēc, iespējams – būs nepieciešamas korekcijas.

 

7 Tekstu rakstīšana

Atbildība – pasūtītājs

Te ir diezgan daudz zemūdens akmeņu, jo, ja vēlaties, lai Google meklēšanas rezultātos parādītos arī Jūsu mājas lapa – teksti ir jāraksta tā, lai Google ne tikai saprastu to saturu, bet tā, lai šo saturu saistītu ar konkrētiem atslēgvārdiem un uzskatītu par pietiekoši vērtīgu parādīšanai meklēšanas rezultātos (SEO teksti). Ja Jūsu mājas lapa nebūs atrodama Google meklēšanas rezultātos (vēlams TOP 3 vai vismaz TOP 10) – mūsu kopīgais darbs būs bezjēdzīgs, jo lapai nebūs apmeklētāju vai to būs maz vai Jums par tiem būs jāmaksā izmantojot Google Adwords, FaceBook, Instagram u.c reklāmas pakalpojumus.

Izplatītākie SEO tekstu veidi

  • Preču vai pakalpojumu apraksti;
  • Pamācības un lietošanas instrukcijas;
  • Bloga raksti – izklaidējoši vai par ar Jūsu biznesu saistītām tēmām;
  • Atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem;
  • Informācija par jaunumiem;
  • Uzņēmuma apraksti (Par mums / Vīzija / Misija u.tml.);

Izplatītākās kļūdas rakstot SEO tekstus

Minēšu tikai tās, kas tiešā veidā attiecas uz tekstiem. Par lapas ielādēs ātrumu, ārējām un iekšējām saitēm (linkiem) utt. citreiz:

  • Netiek veikta atslēgvārdu un konkurentu rakstu izpēte – līdz ar to rezultāts nav paredzams. Iespējams, ka Jūs intuitīvi visu izdariet perfekti, bet iespējams, ka nosegsiet tikai 50% iespēju vai vēl mazāk;
  • Rakstīšana Google – Jūs nerakstiet tekstus, lai izpatiktu Google, bet gan cilvēkiem, kuri to lasīs. Ja viņiem Jūsu rakstītais liksies garlaicīgs, grūti uztverams … viņi ātri pametīs Jūsu lapu (arī nelaikos un nedalīsies) un Google izdarīs secinājumus …
  • Koncentrēšanās uz populārākajiem atslēgvārdiem, kas parasti pēc nozīmes ir pārāk plaši (lielāka konkurence) un līdz ar to Jums ir grūtāk nokļūt meklēšanas rezultātu pirmajās pozīcijās;
  • Pārāk daudz atslēgvārdu – tekstam ir jābūt dabiskam, ja tajā mākslīgi tiek iekļauti pārāk daudz atslēgvārdu – saturs var kļūt “nebaudāms” vai acīmredzami reklāmisks;
  • Nevērtīgs saturs – lai cik pareizi strukturēts un atslēgvārdiem bagāts arī būtu raksts – ja lasītājs tajā neatradīs sev neko noderīgu – tas ātri tiks pamests, lasītājam par Jums izveidosies ne pārāk glaimojošs viedoklis un Google izdarīs secinājumus …
  • Garlaicīgi, uzmanību nepiesaistoši virsraksti – ja Jūsu saturs rezultātu lapā parādās ar garlaicīgu, interesi neradošu virsrakstu un/vai aprakstu, neviens uz tā neklikšķinās un Google izdarīs secinājumus …
  • Rakstīšana neņemot vērā meklēšanas nolūku. Cilvēki parasti meklē kā kaut ko izdarīt (risinājumi, paskaidrojumi), idejas, kādu konkrētu informāciju. Ja viņi meklēto Jūsu rakstā neatrod … un Google izdarīs secinājumus …
  • Koncentrēšanās uz atslēgvārdiem. Google ir pietiekami gudra, lai saprastu, ka dažiem vārdiem var būt tāda pati vai līdzīga nozīme. Izmantojiet to savā labā! Neatkārtojiet savus fokusa atslēgvārdus n-tās reizes tādējādi padarot tekstus garlaicīgus, acīmredzami komerciālus un grūti lasāmus, bet izmantojiet sinonīmus.
  • Pārāk sarežģīta valoda – sarežģīta teikumu uzbūve, svešvārdi, saīsinājumi … padara tekstu grūti uztveramu/saprotamu. Pat vissarežģītākās lietas ir iespējams aprakstīt vienkāršā valodā un visiem saprotami.
  • Nepārbaudīti fakti – ja Jūsu lasītāji pārbaudīs tekstā minētos faktus un konstatēs, ka tie nav precīzi, viņi Jums vairs neticēs un Jūsu vietni turpmāk neapmeklēs.

Kā uzrakstīt labu SEO tekstu?

Internets ir pilns visdažādāko padomu sākot ar pamācībām kā atrast un izvēlēties atslēgvārdus līdz pat tam kā strukturēt tekstu, cik vārdu jābūt katrā paragrāfā u.tml. Visi šie padomi tiek veidoti analizējot tekstus, uz kuriem ir atsauces pirmajos Google meklēšanas rezultātos un atrodot “vidējos” parametrus – līdzīgi kā “vidējā temperatūra slimnīcā”. Kā darbojas Google meklēšana lasiet ŠEIT.

Ir jāsaprot, ka Google ir tikai algoritms. Algoritms, kura galvenais mērķis ir atrast tieši to, ko Jūs meklējiet. Kad kāds kaut ko ieraksta meklēšanas joslā Google cenšas saprast:

  • Vai viņš vēlas kaut ko uzzināt?
  • Vai viņš vēlas kaut ko nopirkt?
  • Vai viņš meklē izklaidi?

Un attiecīgi piemeklēt atbilstošāko datu bāzē esošo (indeksēto) rezultātu. Kā Google nosaka, kurš ir visatbilstošākais rezultāts? Tas nav zināms, bet varam minēt:

  • Rezultāts, kas Google prāt vislabāk atrisina meklētāja vajadzību/problēmu (uzzināt / nopirkt / izklaidēties). Respektīvi – vislabāk atbilst pieprasītajai tēmai (ja meklējat jaunas slidas, Jums netiks piedāvāti makšķerkāti) un ir ar augstāku vērtību (izsmeļošāks/plašāks par citiem rezultātiem).
  • Ja atbilstība un/vai vērtība ir vienāda vai līdzīga augstāk var tikt rādīti:
    • Rezultāti, kas ģeogrāfiski ir tuvāk datoram no kura veic meklēšanu (tāpēc meklēšanas rezultāti, piemēram, Rīgā un Tallinā visticamāk būs atšķirīgi). Mans minējums – resursa atrašanās vieta tiek noteikta balstoties uz Google my bussiness ievadītajiem datiem un/vai LocalBusiness Schema Type (un Google apraksts par šo) un/vai domēna paplašinājuma (valsts koda);
    • Latvijā domēni ar paplašinājumu LV, bet Vācijā ar DE u.tml.;
    • Rezultāti ar augstāku DA (Domain Authority) un PA (Page Authority);
    • Rezultāti uz kuriem ved saites (linki) no citām autoritatīvām lapām par līdzīgu tēmu;
    • Rezultāti ar “svaigāku” publicēšanas datumu;
    • Rezultāti uz kuru atsaucēm Google meklēšanas rezultātos tiek uzklikšķināts biežāk (tāpēc tie iespējams, ir ar meklētājam interesantāku virsrakstu / aprakstu);
    • Rezultāti kuros to apmeklētāji pavada vairāk laika (tāpēc tie iespējams, ir labāki/interesantāki).

Rakstot tekstus centieties:

  • Rakstīt interesanti un bez “lieka ūdens”, jo, ja lasītājiem teksts nebūs interesants, tas nekad nenokļūs Google TOP meklēšanas rezultātos. Google ir pietiekoši gudrs meklētājs, kurš spēj salīdzinoši precīzi noteikt katra teksta vērtību un atbilstību meklētajam. Un visticamāk Google rīcībā ir daudz vairāk datu par vietņu apmeklētājiem, viņu uzvedību un iesaisti nekā tiek parādīti Jūsu Google Analytic vai Google Search Console
  • Ja pasakiet A, pasakiet arī B – raksties praktiski pielietojamus tekstus. Jums ir jāraksta tā, lai lasītājam nerastos sajūta, ka kaut kas nav pateikts līdz galam vai rodas jautājumi – O.K. bet kā to paveikt? Ko tālāk? Kur griezties? …
  • Sadaliet tekstu – atdaliet rindkopas izmantojot apakšvirsrakstus. Tādējādi Jūs palīdzēsiet lasītājiem ātrāk atrast viņus interesējošo, labāk noturēsiet viņu uzmanību un palīdzēsiet arī Google labāk saprast teksta saturu un sekojoši – tekstam atbilstošo atslēgvārdu skaits būs lielāks.
  • Rakstiet ar vienkāršiem paplašinātiem teikumiem.
  • Iekļaujiet galveno atslēgvārdu virsrakstā un vēlams teksta sākumā. Apakšvirsrakstos iekļaujiet saistītos atslēgvārdus. Tādējādi Jūs variet palielināt atslēgvārdu skaitu atbilstoši kuriem Google meklēšanas rezultātos var iekļaut atsauces uz Jūsu lapu.

Kā atrast pareizos atslēgvārdus?

Pats svarīgākais ir atrast atslēgvārdus, kurus meklējot Jūsu piedāvātos produktus vai servisus izmanto potenciālie klienti.  Visticamāk Jums jau ir vairāki acīmredzami favorīti. Ierakstiet tos pa vienam Google meklētājā – zem meklēšanas rezultātiem Google norāda saistītos meklējumus (Related searches) – piefiksējiet tos. Rezultātā Jums izveidosies atslēgvārdu saraksts.

Ja Jūs izmantojiet Google Search Console – dodieties uz Performance / G Search results. Zem Performance on Search results izvēlieties Search type: Web un pie Date: izvēlieties ilgāko iespējamo atlases periodu. Jums tiks parādīti visi atslēgvārdi uz kuriem Google reaģē piedāvājot atsauces uz Jūsu vietni savos meklēšanas rezultātos. Pievienojiet arī šos atslēgvārdus savam atslēgvārdu sarakstam.

Nākamais solis – ir jānoskaidro, cik bieži Jūsu sarakstā esošie atslēgvārdi tiek izmantoti meklēšanā – tas ir ļoti būtiski, jo Jūs variet uzrakstīt brīnišķīgu rakstu, bet, ja raksta tēma liksies interesanta tikai Jums vai cilvēki informāciju par šo tēmu meklēs izmantojot citus atslēgvārdus – potenciālie klienti no Google meklētāja Jūsu mājas lapā nenokļūs.

Ir vairāki profesionāli atslēgvārdu meklēšanas un izvēles rīki, bet to izmantošana iegūst jēgu kad jau sākat “skaldīt matus”.  Pie tam tie ir vairāk orientēti uz “lielajām” valodām un to izmantošana ir salīdzinoši dārga. Google atslēgvārdu novērtēšanai piedāvā bezmaksas rīku Google Trends, kas uzrāda meklēšanas tendenci konkrētajam atslēgvārdam grafiku veidā. Lai novērtētu atslēgvārda/meklēšanas frāzes izmantošanas biežumu un izvēlētos piemērotākos Jums arī nekas vairāk nav nepieciešams.

Kad esiet noteikuši savam biznesam/blogam visatbilstošākos atslēgvārdus – papētiet uz kādiem atslēgvārdiem Google meklēšanas rezultātos parādās atsauces uz Jūsu konkurentu vietnēm. Ja atsauces uz konkurentiem parādās meklēšanas rezultātu pašā sākumā (pirmie 3 un pirmie 10 rezultāti) – Jums rakstot par šo tēmu ir jācenšas to izklāstīt plašāk un/vai interesantāk, jo uz šo atslēgvārdu ir konkurence un lai tajā uzvarētu, Jūsu tekstam ir jābūt labākam. Ja atsauces uz konkurentiem meklēšanas rezultātu pirmajā lapā neparādās – Jums ir paveicies – konkurenti nav pamanījuši konkrētā atslēgvārda potenciālu. Tā ir Jūsu iespēja, izmantojiet to par visiem 100%.

Izvēlieties Jūsu biznesam visatbilstošākos atslēgvārdus. Piemēram – ja Jūs pārdodat kafijas automātus, atslēgvārds “kafija” nebūs īsti piemērots, jo Lai gan ir miljoniem cilvēku, kas ieraksta šo atslēgvārdu Google meklētājā, ir arī n-tie Jūsu konkurenti, kuri tāpat kā Jūs cenšas ar to nokļūt meklēšanas rezultātu pirmajās pozīcijās. Tāpēc es ieteiktu izvēlēties atslēgvārdus, kas ir unikālāki, pēc nozīmes šaurāki, bet joprojām pieprasīti, piemēram – kafijas automāti, kā izvēlēties kafijas automātu, labākie kafijas automāti u.tml.

Vai tekstus labāk rakstīt pašiem vai pasūtīt?

Jebkura digitālā mārketinga aģentūra ar prieku Jums izpalīdzēs, par konkrētu un taisnīgu samaksu, protams. Tomēr, atcerieties ka SEO teksti tiek rakstīti galvenokārt, lai nokļūtu augstāk Google meklētāja rezultātos – bet, ja Jūs maksājiet par SEO rakstiem – tie vairs nav par brīvu. No vienas puses Jūs it kā maksājiet vienreiz, bet raksts darbosies ilgstoši, no otras – neviens nevar garantēt, ka ar konkrēto rakstu Jūs nokļūsiet meklēšanas rezultātu pirmajā lapā. Iespējams, ka ar summu ko samaksāsiet aģentūrai, Jūs izmantojot FaceBook vai Google reklāmas pakalpojumus iegūsiet vairāk.

Izmantojot digitālo mārketinga aģentūru pakalpojumus Jūs apmeklētāju skaita pieaugumu variet sasniegt ātrāk, bet es tomēr ieteiktu mēģināt pašiem. Jā, tas prasīs ilgāku laiku, bet Jūs un tikai Jūs vislabāk ziniet, ar ko dzīvo un, kas interesē Jūsu lapas apmeklētājus. Rakstot paši Jūs pilnībā kontrolējiet procesu un ar katru nākamo rakstu/postu Jūs šo darbu veiksiet arvien ātrāk un labāk.

 

8 Servera izvēle un mājaslapas izveide

Principā mājaslapu var sākt veidot brīdī, kad ir nodefinētas prasības par nepieciešamajām funkcionālītēm un ir vienota izpratne par dizainu. Tomēr tekstu izstrāde bieži aizņem vairāk laika nekā sākotnēji plānots un mājas lapa bez teksta nav īsti novērtējama.

Servera izvēle

Atbildība – pasūtītājs kopā ar web-studio.lv

Šis ir viens no visbūtiskākajiem lēmumiem,  jo lielā mērā noteiks, cik ātri Jūsu jaunā vietne darbosies. Nevienam nepatīk lēnas lapas un, ja lapa veras pārāk ilgi – cilvēki vienkārši aiziet uz citām. Lapas saturam un dizainam līdz ar to zūd jebkāda nozīme – tā vienkāršā iemesla dēļ, ka apmeklētāji par tiem neuzzina. Tiek uzskatīts, ka WEB lapas ielādes ātrums (ir redzams lapas saturs un tā reaģē uz apmeklētāja klikšķiem) ir labs, ja tā kļūst lietojama/ielādējas 2 sekundēs vai ātrāk.

Lapas darbības ātrumu nosaka:

  • Serveris, uz kura lapa fiziski atrodas un, jo lapa ir tehniski sarežģītāka, jo vairāk datora resursu ir nepieciešams;
  • Lapas dizains, galvenokārt bildes – jo to ir vairāk un jo tās ir “smagākas”, jo vairāk laika ir nepieciešams, lai tās no servera ielādētu Jūsu datorā, telefonā vai planšetē;
  • Lapas kods (tā daudzums KB) – tieši tāpat kā ar bildēm, jo vairāk koda, jo vairāk laika ir nepieciešams, lai to ielādētu;
  • Lapas koda kvalitāte – jo ātrāk serveris spēj izveidot lietotāja pieprasīto lapu (savākt visus nepieciešamos komponentus un uzģenerēt lapu), jo ātrāk to ir iespējams nosūtīt uz Jūsu datoru, telefonu vai planšeti;
  • Servera līmeņa kešatmiņa. Kad Jūs Interneta vietnē uzklikšķiniet uz kādas pogas vai saites serverim tiek nosūtīts pieprasījums un serveris pieprasa nepieciešamo informāciju no datubāzes, ievieto saņemtos datus veidnēs un nosūta Jums. Tas notiek katru reizi, kad kāds pieprasa lapu no servera. Iespējojot kešatmiņu serveris vienreiz izveidotās veidnes saglabā jau kā gatavus failus un kad kāds tos atkal pieprasa nosūta uzreiz. Tādējādi tiek ietaupīts lapu sagatavošanai nepieciešamais laiks;
  • Pārlūka kešatmiņa. Tāpat kā serverim, arī Jūsu interneta pārlūkam ir nepieciešams laiks – šajā gadījumā, lai nolasītu un no servera iegūtajiem datiem ģenerētu (Jums parādītu) pieprasīto lapu. Iespējojot pārlūka kešatmiņu apmeklētāja pārlūkprogramma saglabās Jūsu vietnes lapu kopijas un, ja no konkrētā datora, telefona vai planšetes šī lapa tiks pieprasīta atkārtoti – tās saturs tiks izsaukts jau no datora kešatmiņas, nevis atkārtoti ielādēts no servera.
  • HTTP1 vai HTTP2 HTTP (HTTP – HyperText Transfer Protocol) Katra WEB lapa sastāv no vairākām sastāvdaļām – Ja serveris izmanto HTTP1 šīs sastāvdaļas tiek nosūtītas uz lietotāja datoru kā vienkārša teksta ziņojumi. Savukārt HTTP2 kodē tos bināros formātos, nodrošinot ievērojami ātrāku datu pārsūtīšanu (lapas sastāvdaļas tiek sūtītas vienlaicīgi/paralēli, nevis secīgi viena pēc otras).
  • Servera atrašanās vieta. Šis ir diezgan diskutabls jautājums. Teorētiski – jo tuvāk serveris atrodas datoram no kura tiek veikts pieprasījums, jo ātrāk pieprasītajai lapai vajadzētu ielādēties. Mana pieredze liecina ka atšķirība ir pamanāma tikai tad, ja attālumi ir ļoti lieli. Piemēram – ja serveris atrodas ASV, bet mērķa auditorija Eiropā, bet, ja serveris atrodas, piemēram, Stokholmā lapas ielādes ātrums Rīgā, Londonā, Varšavā … būs ļoti līdzīgs. Iespējams pat, ka Londonā lapa lādēsies ātrāk nekā Rīgā.

Praktiski visās rekomendācijās tiek norādīts, ka, ja vēlies, lai lapa lādējas ātrāk – ir jāizmanto CDN (Content Delivery Network). CDN ideja – mājas lapu vai to komponentu kopijas tiek saglabātas uz vairākiem serveriem visās pasaules daļās un tiek ielādētas lietotāja datorā no ģeogrāfiski tuvākā servera. Esmu testējis vairākus CDN un secinājums ir tas pats – ja serveris atrodas EU un arī mērķa auditorija atrodas Eiropā CDN nekādus uzlabojumus nesniedz. Īstenībā lapas bieži lādējas pat nedaudz lēnāk ar CDN nekā bez tā.

  • Tīkla caurlaidība – datu apjoms, kas sekmīgi tiek pārvietots no servera uz datoru, telefonu, planšeti noteiktā laika periodā un parasti tiek mērīts bitos sekundē (bps), megabitos sekundē (Mbps) vai gigabitos sekundē (Gbps). Internets ir diezgan trausls veidojums un, ja kāda tā ķēdes daļa nestrādā, viss paliek lēns. Iespējams esat ievērojuši, ka vakaros filmas dažreiz apstājas – parasti tiek vainots vai, nu Jūsu Interneta pakalpojumu sniedzējs vai serveris, no kura tiek lādēta filma, bet iespējams ka “pudeles kakls” īstenībā ir kaut kur starp filmu serveri un Jūsu Interneta pakalpojumu sniedzēju.

Ja Jums jau pašiem ir padomā kāds serveris, uz kura vēlaties glabāt savu mājas lapu – izmantosim to. Ja nav – es Jums piedāvāšu variantus un komentēšu plusus un mīnusus. Diemžēl ideālu serveru nav – vienmēr ir jāmeklē kompromiss starp cenu, servera sniegumu un to uzturošā uzņēmuma klientu atbalsta servisu.

Mājas lapas izveide

Atbildība – web-studio.lv

Šis ir tīri mans lauciņš. Dažreiz darba procesā rodas neskaidrības – ja tādas būs, es uzdošu jautājumus, lai Jūs saņemtu tieši tādu mājas lapu kādu Jūs vēlaties, nevis manu interpretāciju par to.

 

9 Mājaslapas pieņemšana

Atbildība – pasūtītājs

Jūsu mājas lapa ir gatava. Respektīvi – tā atbilst Jūsu definētajam dizainam un lietotāju stāstos definētajiem pieņemšanas kritērijiem. Tomēr, iespējams, ka kaut ko esmu palaidis garām vai sapratis savādāk – tāpēc lūdzu izklikšķiniet visas lapas, kur vien iespējams uzklikšķināt.

Ir iespējams, ka kaut kas tomēr paliek nepamanīts – tāpēc, ja mēneša laikā pamanīsiet, ka kaut kas darbojas ne tā kā bija paredzēts – labojumi tiks veikti nekavējoties un neuzdodot nevajadzīgus jautājumus.

 

10  Apmācība

Atbildība – web-studio.lv

Jūsu mājas lapa darbojas un ir pieejama apmeklētājiem, bet …  Kā tajā pievienot jaunu saturu? Kā to izdarīt tā, lai tas būtu meklētājprogrammām maksimāli draudzīgs? Kā pievienot vai nomainīt bildes? Kā izveidot bannerus …

Mājas lapas izveides cenā ir iekļauta 4 stundu apmācība, kuras laikā mēs kopā gan pievienosim lapai papildus saturu, gan pastāstīšu kā apstrādāt un pievienot bildes, gan atbildēšu uz citiem jautājumiem. Pēc apmācības Jūs spēsiet jau patstāvīgi rīkoties ar savas jaunās mājas lapas saturu.

 

11 Mājaslapas uzturēšana

Atbildība – web-studio.lv

Jūsu vietne nepārtraukti mainās. Jūs publicēsiet jaunu saturu, iespējams mainīsiet dizainu un pievienosiet jaunas funkcijas un daudz ko citu. Veicot visas šīs izmaiņas pastāv risks, ka kaut kas notiks nepareizi un Jūsu vietne vairs nedarbosies tā kā paredzēts. Lielākoties šīs izmaiņas notiek bez aizķeršanās. Taču, lai izvairītos no retajām situācijām, kad kaut kas noiet greizi, un sekotu Jūsu vietnes attīstības tendencēm, ir svarīgi regulāri veikt tās apkopi.

Mājas lapas uzturēšana nav iekļauta lapas izveides cenā un tā ir Jūsu brīva izvēle vai vēlaties to darīt paši vai šim darbam noalgot mani vai kādu citu. Mājas lapa ir veidotā tā, ka jebkurš, kurš saprot WordPress spēs novērst radušās problēmas, ja tādas būs. Ja Jums pašiem nav laika, vēlēšanās vai prasmju, es ieteiktu mājas lapas uzturēšanu uzticēt kādam, kas ar WordPres darbojas ikdienā, jo kā jau minēju Internets ir trausla un nepārtraukti mainīga vide un ir labi, ja problēmu gadījumā variet tās atrisinās vienkārši piezvanot.

Mājas lapas uzturēšana ietver sekojošas darbības:

  • Vietnes darbības pārbaude. Praksē tas nozīmē regulāri izklikšķināt vietnes galvenās lapas, lai papriecinātos, ka viss darbojas tieši tā kā paredzēts.
  • Vietnes satura un datu bāzu rezerves kopiju Lai aizsargātu vietnes datus, ir svarīgi regulāri izveidot to rezerves kopijas. Dublējumkopiju veidošanas biežums ir atkarīgs no tā cik bieži tiek atjaunots/papildināts tās saturs. Vēlams – vismaz 1 reizi nedēļā
  • Rezerves kopiju pārbaude. Dublējums ir labs tikai tad, ja ar to ir iespējams atjaunot vietnes saturu tās uzlaušanas vai fatālu kļūdu gadījumā – tāpēc ir svarīgi periodiski pārbaudīt, vai izveidotās rezerves kopijas patiešām darbojas.
  • Tēmu un Spraudņu (Plugn) atjaunošana. Spraudņi un tēmas tiek nepārtraukti uzlabotas, gan novēršot drošības riskus, gan optimizējot kodu un uzlabojot to funkcionalitāti – tāpēc tie ir regulāri jāatjauno.

WordPress ir ļoti demokrātisks tādā ziņā, ka jebkurš var izveidot spraudņus un publicēt tos WordPres mājas lapā tādējādi padarot tos visiem pieejamus. Ir spraudņi ar gandrīz ideālu kodu un arī tādi, kuri, lai gan pilda solīto, tomēr vienlaicīgi arī būtiski palēnina lapas darbību un/vai traucē pareizai citu spraudņu darbībai.  Diemžēl spraudņu reitingi parāda tikai to popularitāti, bet tie neparāda kā katrs konkrētais spraudnis ietekmēs Jūsu lapas darbību (cik daudz servera resursu būs nepieciešami, kā spraudnis ietekmēs Jūsu lapas ielādes ātrumu u.tml.).

Esošo spraudņu atjaunošana no vienas puses ir salīdzinoši vienkārša, bet tā kā to autori tos izstrādā neatkarīgi viens no otra – viņi nevar paredzēt kā viņu spraudnis ietekmēs pārējo darbību (WordPress mājas lapā ir pieejami vairāk kā 59 800 spraudņu). Parasti problēmu nav, bet ir daži gadījumi, kad pēc spraudņu atjaunošanas mājas lapa vairs daļēji vai pat pilnībā nedarbojas.

  • WordPress atjaunināšana. Tāpat kā tēmas un spraudņi arī WordPress tiek regulāri uzlabots – tiek pievienotas jaunas funkcijas, izlabotas kļūdas, novērsti jaunatklāti drošības riski utt. – Tāpēc arī WordPress ir regulāri jāatjaunina.
  • Formu un funkciju darbības pārbaude. Ja Jūsu vietnē ir svarīgas formas (piemēram, pieteikuma vai saziņas formas u.tml.), ir svarīgi regulāri pārbaudīt vai tās darbojas.
  • Brīdinājumu un kļūdu pārbaude Google Search Console. Ja Google Jūsu vietnē sastopas ar kādām problēmām (piemēram, SEO vai lapas attēlošanu mobilajās ierīcēs), Google publicē brīdinājumus Jūsu Google Search Console. Regulāri pārbaudot šos ierakstus ir iespēja operatīvi izlabot kļūdas, kas var izraisīt pozīciju zaudēšanu Google meklēšanas rezultātos.
  • Vietnes veiktspējas testu veikšana. Vietnes ielādes ātrumam ir viens no galvenajiem lietotāju pieredzes (UX) kritērijiem un tam ir arī neliela ietekme uz SEO. Tāpēc ir svarīgi periodiski novērtēt vietnes veiktspēju, lai operatīvi atklātu iespējamās problēmas.
  • Vietnes apmeklētāju plūsmas (trafika) analīze izmantojot, piemēram – Google Analytics. Ir noderīgi sekotu līdzi vietnē notiekošajam, lai laicīgi pamanītu negatīvas tendences un varētu tās operatīvi novērts.
  • Vietnes drošības skenēšana. WordPress ir ļoti populāra satura vadības sistēma (CMS) un tāpēc WordPress vietnes ir pievilcīgs mērķis hakeriem, spameriem utt. Tāpēc ir labi veikt regulāras drošības pārbaudes, lai mazinātu vietnes uzlaušanas iespējamību.
  • Vietnes datu bāzes optimizēšana. Jūsu vietnes datu bāzē tiek saglabāts viss Jūsu vietnes saturs, motīvu un spraudņu iestatījumi – viss. Laika gaitā datu bāzē tiek saglabāti arī dažādi pagaidu faili, kuri vairs netiek izmantoti, bet tie palēnina datu bāzes darbību un sekojoši arī vietnes darbību. Šī iemesla dēļ ir ieteicams periodiski optimizēt savas vietnes datubāzi, izdzēšot visu lieko.
  • Kļūdu monitorings. Te runa ir par 404 kļūdām (lapa nav atrasta) un 5xx kļūdām (servera kļūdām). Ja lietotāja pieprasītā lapa netiek atrasta – viņš neatrod meklēto un visticamāk, ka viņa viedoklis par Jums tāpēc nekļūs pozitīvāks. Ja lapas saite ir izmainīta to var izlabot, ja lapa ir dzēsta – tā ir jāizņem no Google meklēšanas rezultātiem. Servera kļūdu labošanai visticamāk būs nepieciešama servera klientu dienesta palīdzība un es ar viņiem varēšu sarunāties abpusēji saprotamā valodā.
  • Spraudņu audits. Iespējams Jūs vēlēsieties pievienot vietnei papildus funkcionalitātes, bet katrs spraudnis, ko pievienojiet savai vietnei, ir saistīts ar potenciāliem drošības riskiem kā arī var būtiski palēnināt vietnes darbību. Tas nenozīmē, ka Jums nevajadzētu izmantot spraudņus, bet tas nozīmē, ka ir jābūt uzmanīgiem un jāpārliecinās, ka izvēlētie spraudņi Jūsu vietnei nekaitēs.
  • Konsultācijas par jaunu funkcionalitāšu pievienošanu.
  • Konsultācijas par servera (hostinga) maiņu. Vietnei augot, tā izmantos arvien vairāk servera resursu. Iespējams arī Jūsu prasības pret vietnes darbības ātrumu mainīsies. Šīs izmaiņas var radīt nepieciešamību mainīt pašreizējo servera nomas plānu vai mainīt serveri uz kura lapa ir uzlikta.

P.s.

Šī mājas lapa, kurā Jūs pašreiz atrodaties darbojas uz vislētākā AWS (Amazon.com) servera kas izmanto HTTP 1 protokolu. Nav iespējota ne servera ne pārlūka kešatmiņa. Netiek izmantos CDN un https. Un neskatoties uz to visu – šī mājas lapa G4 tīklā (mobilajos telefonos un planšetēs) pilnībā ielādējas apmēram 1 sekundes laikā!

Kāpēc mēs pārdošanas lapai izvēlējāmies tik sliktu serveri un neaktivizējām kešatmiņu, neizmantojam CDN utt.? Tāpēc, ka vēlējāmies parādīt, ka labi optimizētas mājas lapas ir ātras pašas par sevi –  papildus “paātrinājums” tām nav nepieciešams.

WEB-Studio.lv tests ar G4 (LTE) savienojumu https://www.webpagetest.org/ (uzklikšķiniet uz attēla, lai palielinātu).

WEB Studio speed test

 

 

 

 

 

Google.com tests  ar G4 (LTE) savienojumu https://www.webpagetest.org/ (uzklikšķiniet uz attēla, lai palielinātu).

G speed test

 

 

 

 

 

WEB-Studio.lv tests Google testa rīkā (G3 savienojums) https://web.dev/measure/ (uzklikšķiniet uz attēla, lai palielinātu).

WEB Studio speed test

 

 

 

 

 

Google.com tests Google testa rīkā (G3 savienojums) https://web.dev/measure/ (uzklikšķiniet uz attēla, lai palielinātu)

G speed test

Kāpēc izvēlēties WordPress

Šis apskats par WordPress plusiem un mīnusiem palīdzēs Jums pieņemt pamatotu lēmumu – vai tas Jums ir piemērots, vai nē.

Lasīt visu rakstu →

Ir jautājumi?

Ja vēlaties uzzināt par kaut ko sīkāk – Jautājiet un Jums tiks atbildēts