Kā uzrakstīt interesantu un SEO draudzīgu tekstu

Kā izveidot saturu, kas uz Jūsu mājas lapu katru dienu atvedīs arvien vairāk un vairāk apmeklētāju?

Dabiskā apmeklētāju plūsma ir svarīga jebkuras vietnes sastāvdaļa un labākais veids, kā to palielināt, ir iegūt labāku vietu Google meklēšanas rezultātos.

Jums jau ir izveidots atslēgvārdu saraksts (ja nav, par atslēgvārdu izpēti un novērtēšanu lasiet ŠEIT) un tagad Jums ir jāizveido lasītājiem interesants un tajā pašā laikā Google un citu meklētājprogrammu robotiem draudzīgs saturs. Plašāku aprakstu par SEO optimizāciju lasiet ŠEIT.

Principā jebkura veida saturs var būt SEO saturs – sākot no produktu aprakstiem līdz pat dažādiem interaktīviem rīkiem un videoklipiem. Tomēr lielākā daļa cilvēku runājot par SEO saturu, runā par blogu saturu jeb rakstiem, jo tieši dažāda veida apraksti, izklāsti, apskati … ir tie, kas uz Jūsu vietni var atvest visvairāk apmeklētāju – līdz pat 90% no kopējā apmeklētāju skaita un vairāk. Un, jo vairāk apmeklētāju nonāk Jūsu mājas lapā, jo vairāk cilvēku Jūs variet iesaistīt savā pārdošanas procesā.

Šī iemesla dēļ turpmāk runāsim par tekstu rakstīšanu – kā tos uzrakstīt tā, lai tie parādītos meklēšanas rezultātu (SERP – Search Engine Results Pages) pirmajā lapā vai ideālā gadījumā – pašā šīs lapas augšā.

 

Tēmas izvēle

Ja vēlaties izveidot plaukstošu tiešsaistes biznesu nepārtraukti mainīgajā SEO pasaulē, Jums ir jāizveido Jūsu vietnes lietotājam noderīgs, interesants un pārliecinošs saturs. Tas ir jādara konsekventi, regulāri pievienojot jaunus rakstus/postus – ne retāk kā reizi mēnesī, ideāli ja apmēram reizi nedēļā.

Un jebkurš raksts sākas ar tēmas izvēli. Ir būtiski saprast, ka raksts pats par sevi apmeklētāju plūsmu uz Jūsu vietni neradīs. Un bieži, arī plašs, padziļināta satura un interesanti uzrakstīts raksts var nedot gaidīto rezultātu. Kāpēc? Tāpēc, ka, lai arī raksts ir labs un interesanti uzrakstīts – tēma kā tāda nav aktuāla pietiekami lielam cilvēku skaitam.

Parasti pēc raksta publicēšanas informācija par to tiek izplatīta arī sociālajos tīklos, izsūtīta tiem, kas ir pieteikušies saņemt no Jums jaunumus, un dažreiz arī ar maksas reklāmas kampaņu palīdzību. Šīs Jūsu aktivitātes ģenerē uz šo rakstu interesentu plūsmu un tālāk ir iespējami 2 attīstības scenāriji:

Scenārijs A

Ja šie interesenti raksta lasīšanai velta maz laika un iziet no Jūsu vietnes neapmeklējot citas Jūsu vietnes lapas – Google izdarīs secinājumu, ka raksts nav pietiekami labs un Google meklēšanas rezultātu TOP 10 tas visdrīzāk neparādīsies. Attiecīgi arī cilvēku plūsma uz šo rakstu mazināsies, jo visi Jūsu sociālo tīklu un jaunumu abonenti, kuriem tēma būs likusies interesanta, to būs jau izlasījuši, bet jauni apmeklētāji no Google uz to nosūtīti netiks. Jūs regulāri sagatavosiet jaunus rakstus, bet apmeklētāju plūsma uz Jūsu vietni pēc būtības nepieaugs – tie būs vieni un tie paši apmeklētāji, sekojoši – Jūsu vietnes attīstība būs ļoti lēna.

Tēma nav aktuāla

 

 

 

Scenārijs B

Ja šie interesenti raksta lasīšanai veltīs vairāk laika un apmeklēs arī citas Jūsu vietnes lapas – Google izdarīs secinājumu, ka raksts ir labs un sāks rādīt atsauces uz to savos meklēšanas rezultātos. Ja arī cilvēki, kas Jūsu vietnē nokļūs no Google, raksta lasīšanai veltīs pietiekami daudz laika, apmeklēs citas Jūsu vietnes lapas un pēc kāda laika atkal atgriezīsies Jūsu vietnē – atsauces uz šo rakstu Google meklēšanas rezultātos parādīsies arvien labākās pozīcijās un JAUNU apmeklētāju plūsma uz Jūsu vietni pieaugs.

Tēma ir aktuāla

 

 

 

Scenārijs B ir acīmredzami pievilcīgāks, jo ja raksts ir labi uzrakstīts un SEO draudzīgs, tas ģenerēs arvien lielāku un, kas ir vēl svarīgāk – pastāvīgu apmeklētāju plūsmu. Respektīvi – ir vērts veltīt laiku tēmas potenciāla izpētei, citādi var gadīties, ka raksts nenesīs gaidītos rezultātus un tā sagatavošanai patērētais laiks (vai nauda) būs iztērēts nevis investēts.

 

Google Search ranžēšanas faktori

Lai labāk saprastu kā Google novērtē katru konkrēto rakstu ir jāsaprot tās ranžēšanas algoritms. Google algoritms tiek nepārtraukti uzlabots un līdz ar to nepārtraukti mainās arī tā ranžēšanas faktoru nozīmīgums. Neuztveriet šo grafiku burtiski, bet gan kā norādi kuriem faktoriem ir nepieciešams pievērst vairāk uzmanības un kuriem, iespējams, nav vērts veltīt pārāk daudz laika.

Google Search ranžēšanas faktori

 

Lietotāju iesaiste

Google lietotāju iesaisti saprot kā lapas apmeklētāja mijiedarbību, gan ar konkrēto lapu, gan vietni kopumā (citām  vietnes lapām). Šī faktora nozīme nepārtraukti palielinās. Jo lielāka ir raksta atbilstība meklējuma nolūkam, jo lielāka ir lietotāja iesaiste. Šī parametra nozīmība visticamāk turpinās pieaugt, tāpēc centieties rakstīt jēgpilnus rakstus, kuros cilvēki spēj atrast atbildes uz saviem jautājumiem.

 

Regulāras, saistoša satura publikācijas

Ja Jūsu vietnē regulāri tiks publicēts kvalitatīvs/saistošs saturs tam vairs nebūs nepieciešami vairāki mēneši, lai nokļūtu Google meklēšanas rezultātu Top 10, bet gan tikai dienas vai nedēļas. Ja lapas saturs atbilst meklēšanas nolūkam un cilvēku uzvedība liecina, ka viņi saņem meklēto informāciju, Google apbalvo uzticamus augstas kvalitātes informācijas piegādātājus ļaujot tiem iegūt augstu vietu savos meklēšanas rezultātos bieži dažu dienu laikā pēc publicēšanas, dažreiz pat uzreiz pirmajā SERP lapā.

 

Atslēgvārdi Meta virsrakstos

Atslēgvārdu nozīme Meta virsrakstos (virsrakstos un aprakstos) samazinās, lai gan joprojām ir svarīga. Šobrīd Google pati ģenerē ap 60% aprakstu, kas tiek parādīti tās meklēšanas rezultātos un šī tendence visticamāk tikai palielināsies. Tomēr atslēgvārdi, virsrakstos un apakšvirsrakstos joprojām ir svarīgi, jo palīdz Google labāk saprast/indeksēt lapas saturu.

 

Ekspertīze konkrētajā jomā

Google augstu vērtē vietnes, kas ir savas nišas eksperti. Tas gan attiecas tikai uz meklēšanas vaicājumiem, kas ir tieši saistīti ar konkrēto nozari/zināšanām. Tomēr, ir labāk sevi pozicionēt kā ekspertu vienā vai varbūt dažās jomās, nekā uzdoties par viszini, jo tad Jūs jau pretendējiet uz ziņu vai izklaides portāla statusu, kur katrs var atrast kaut ko sev noderīgu un – vai Jūs spēsiet nodrošināt tādu satura ražošanas jaudu?

 

Saites uz Jūsu saturu no citiem Iinterneta resursiem

Atpakaļsaišu (backlink) skaita nozīme lēnām samazinās. Lai gan šis joprojām ir viens no galvenajiem Google ranžēšanas faktoriem, tomēr fokuss novirzās nolūkam atbilstoša satura un lietotāja pieredzes virzienā.  Šobrīd Google AI jau ir pietiekami gudrs, lai pats spētu novērtēt satura kvalitāti un oriģinalitāti, un tam vairs nav nepieciešamas citas vietnes, lai veiktu šo darbu. Šis faktors visticamāk saglabās savu nozīmību arī turpmāk, it īpaši attiecībā uz citātiem pēc satura līdzīgās vietnēs.

 

Saites uz citām lapām Jūsu vietnē

Jo vairāk Jūsu vietnē ir lapas, kuru virsraksta tagos tiek izmantots viens un tas pats atslēgvārds, jo augstāk vietne tiks novērtēta attiecībā uz šo konkrēto atslēgvārdu. Bet Jums ir jāsavieno šīs lapas ar iekšējām saitēm, lai labāk parādītu Google to savstarpējo saistību. Piemēram – ja Jūs publicējiet 20 rakstus par dažādiem 1 tēmas aspektiem un saistiet tās visas ar vienu autoritatīvu lapu – Jūs variet paaugstināt šīs lapas pozīciju Google SERP.

 

Mobilajām iekārtām draudzīgs dizains

Šobrīd, kad vismaz 60% iedzīvotāju Interneta vietnes apmeklē izmantojot mobilās iekārtas Google no uzstādījuma “Mobile friendly” ir pārgājusi uz “Mobile first”. Respektīvi – Jūsu vietnei ir jābūt viegli pārskatāmai mobilajos tālruņos un planšetdatoros. Un vietnei ir jāizskatās un jāfunkcionē vienādi gan mobilajās ierīcēs, gan galddatoros. Šī faktora svarīgums palielinās.

 

Citi faktori

To ir diezgan daudz – kopā ir zināmi 200 Google ranžēšanas faktori, bet tā kā Google neatklāj savu ranžēšanas algoritmu, iespējams ka to ir vēl vairāk. Protams, ka ir labi, ja Jūsu vietne ir tiem visiem atbilstoša, tomēr veltīt daudz laika, lai saņemtu augstu novērtējumu visos, visticamāk nav nepieciešams.

 

SEO tekstu rakstīšana

Ne visiem rakstiem ir jābūt par Jūsu produktu vai pakalpojumu, taču tiem visiem vajadzētu būt saistītiem ar nozari, kurā Jūs strādājiet, jo būtu bezjēdzīgi censties kaut ko pārdot cilvēkam, kuru Jūsu piedāvātie produkti vai pakalpojumi galīgi neinteresē (piemēram – sieviešu higiēnas preces vīriešiem, vai elektrisko bārdas dzenamo sievietēm).

Aplieciniet sevi un/vai savu uzņēmumu kā savas nozares ekspertu, dalieties ar idejām un pieredzi, raksiet pamācības, jaunāko tendenču un produktu apskatus u.tml. Un – dariet to labāk nekā Jūsu konkurenti.

Izplatītākie SEO tekstu veidi:

  • Preču vai pakalpojumu apraksti;
  • Pamācības un lietošanas instrukcijas;
  • Bloga raksti – izklaidējoši vai par ar Jūsu biznesu saistītām tēmām;
  • Atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem;
  • Informācija par jaunumiem;
  • Uzņēmuma apraksti (Par mums / Vīzija / Misija u.tml.).

 

Izplatītākās kļūdas rakstot SEO tekstus

Minēšu tikai tās, kas tiešā veidā attiecas uz tekstiem. Par lapas ielādēs ātrumu, ārējām un iekšējām saitēm (linkiem) utt. citreiz:

  • Netiek veikta atslēgvārdu un konkurentu rakstu izpēte – līdz ar to rezultāts nav paredzams. Iespējams, ka Jūs intuitīvi visu izdariet perfekti, bet iespējams, ka nosegsiet tikai 50% iespēju vai vēl mazāk;
  • Rakstīšana Google – Jūs nerakstiet tekstus, lai izpatiktu Google, bet gan cilvēkiem, kuri to lasīs. Ja viņiem Jūsu rakstītais liksies garlaicīgs, grūti uztverams … viņi ātri pametīs Jūsu lapu (arī nelaikos un nedalīsies) un Google izdarīs secinājumus …
  • Koncentrēšanās uz populārākajiem atslēgvārdiem, kas parasti pēc nozīmes ir pārāk plaši (lielāka konkurence) un līdz ar to Jums ir grūtāk nokļūt meklēšanas rezultātu pirmajās pozīcijās;
  • Pārāk daudz atslēgvārdu – tekstam ir jābūt dabiskam, ja tajā mākslīgi tiek iekļauti pārāk daudz atslēgvārdu – saturs var kļūt “nebaudāms” vai acīmredzami reklāmisks;
  • Nevērtīgs saturs – lai cik pareizi strukturēts un atslēgvārdiem bagāts arī būtu raksts – ja lasītājs tajā neatradīs sev neko noderīgu – tas ātri tiks pamests, lasītājam par Jums izveidosies ne pārāk glaimojošs viedoklis un Google izdarīs secinājumus …
  • Garlaicīgi, uzmanību nepiesaistoši virsraksti – ja Jūsu saturs rezultātu lapā parādās ar garlaicīgu, interesi neradošu virsrakstu un/vai aprakstu, neviens uz tā neklikšķinās un Google izdarīs secinājumus …
  • Rakstīšana neņemot vērā meklēšanas nolūku. Cilvēki parasti meklē kā kaut ko izdarīt (risinājumi, paskaidrojumi), idejas, kādu konkrētu informāciju. Ja viņi meklēto Jūsu rakstā neatrod … un Google izdarīs secinājumus …
  • Koncentrēšanās uz atslēgvārdiem. Google ir pietiekami gudra, lai saprastu, ka dažiem vārdiem var būt tāda pati vai līdzīga nozīme. Izmantojiet to savā labā! Neatkārtojiet savus fokusa atslēgvārdus n-tās reizes tādējādi padarot tekstus garlaicīgus, acīmredzami komerciālus un grūti lasāmus, bet izmantojiet sinonīmus;
  • Pārāk sarežģīta valoda – sarežģīta teikumu uzbūve, svešvārdi, saīsinājumi … padara tekstu grūti uztveramu/saprotamu. Pat vissarežģītākās lietas ir iespējams aprakstīt vienkāršā valodā un visiem saprotami;
  • Nepārbaudīti fakti – ja Jūsu lasītāji pārbaudīs tekstā minētos faktus un konstatēs, ka tie nav precīzi, viņi Jums vairs neticēs un Jūsu vietni turpmāk neapmeklēs.

 

Kā uzrakstīt labu SEO tekstu?

Internets ir pilns visdažādāko padomu sākot ar pamācībām kā atrast un izvēlēties atslēgvārdus līdz pat tam kā strukturēt tekstu, cik vārdu jābūt katrā paragrāfā u.tml. Visi šie padomi tiek veidoti analizējot tekstus, uz kuriem ir atsauces pirmajos Google meklēšanas rezultātos un atrodot “vidējos” parametrus – līdzīgi kā “vidējā temperatūra slimnīcā”. Kā darbojas Google meklēšana lasiet ŠEIT. Respektīvi – esiet kritiski pret šiem Internetā atrodamajiem padomiem, kamēr paši neesiet pārliecinājušies, ka tie tiešām strādā. Īpaši tas attiecas uz WordPress SEO spraudņiem un trešo pušu SEO aplikācijām, jo daudzos gadījumos to rekomendācijas ir novecojušas vai tās principā nav iespējams izpildīt nepadarot tekstu maigi izsakoties dīvainu (piemēram – uzrakstīt zupas recepti izmantojot 600 vai vairāk vārdu un iekļaujot receptes nosaukumu (kā atslēgvārdu) apakšvirsrakstos un vairākas reizes pagatavošanas instrukcijā).

Ir jāsaprot, ka Google ir tikai algoritms. Algoritms, kura galvenais mērķis ir atrast tieši to, ko Jūs meklējiet. Kad kāds kaut ko ieraksta meklēšanas joslā Google cenšas saprast:

  • Vai viņš vēlas kaut ko uzzināt?
  • Vai viņš vēlas kaut ko nopirkt?
  • Vai viņš meklē izklaidi?

Un attiecīgi piemeklē atbilstošāko datu bāzē esošo (indeksēto) rezultātu. Kā Google nosaka, kurš ir visatbilstošākais rezultāts? Tas nav zināms, bet varam minēt:

  • Rezultāts, kas Google prāt vislabāk atrisina meklētāja vajadzību/problēmu (uzzināt / nopirkt / izklaidēties). Respektīvi – vislabāk atbilst pieprasītajai tēmai (ja meklējat jaunas slidas, Jums netiks piedāvāti makšķerkāti) un ir ar augstāku vērtību (izsmeļošāks/plašāks par citiem rezultātiem).
  • Ja atbilstība un/vai vērtība ir vienāda vai līdzīga augstāk var tikt rādīti:
    • Rezultāti, kas ģeogrāfiski ir tuvāk datoram no kura veic meklēšanu (tāpēc meklēšanas rezultāti, piemēram, Rīgā un Tallinā visticamāk būs atšķirīgi). Mans minējums – resursa atrašanās vieta tiek noteikta balstoties uz Google my bussiness ievadītajiem datiem un/vai LocalBusiness Schema Type (un Google apraksts par šo) un/vai augstākā līmeņa domēna (valsts koda);
    • Latvijā domēni ar paplašinājumu LV, bet Vācijā ar DE u.tml.;
    • Rezultāti ar augstāku DA (Domain Authority)un PA (Page Authority);
    • Rezultāti uz kuriem ved vairāk saites (linki) no citām autoritatīvām lapām par līdzīgu tēmu;
    • Rezultāti ar “svaigāku” publicēšanas datumu;
    • Rezultāti uz kuru atsaucēm Google meklēšanas rezultātos tiek uzklikšķināts biežāk (tāpēc, ka tie, iespējams, ir ar meklētājam interesantāku virsrakstu / aprakstu);
    • Rezultāti kuros to apmeklētāji pavada vairāk laika (tāpēc tie iespējams, ir labāki/interesantāki).

Rakstot tekstus centieties:

  • Rakstīt cilvēkiem. Iepazīstiet savu auditoriju – kas viņus interesē, kas viņiem sāp un rakstiet viņiem par to, kas viņiem interesē un sāp:
  • Centieties radīt unikālu saturu – ja teksta daļas tiek kopētas no citas tīmekļa lapas (vienalga no Jūsu pašu vai cita domeina), Google to var uztvert kā spamu vai dublētu/kopētu saturu (duplicate content) un attiecīgi atsauces uz šo lapu SERP parādīsies tālu no Top 10 vai neparādīsies vispār.
  • Rakstīt interesanti un bez “lieka ūdens”, jo, ja lasītājiem teksts nebūs interesants, tas nekad nenokļūs Google TOP meklēšanas rezultātos. Google ir pietiekoši gudrs meklētājs, kurš spēj salīdzinoši precīzi noteikt katra teksta vērtību un atbilstību meklētajam. Un visticamāk Google rīcībā ir daudz vairāk datu par vietņu apmeklētājiem, viņu uzvedību un iesaisti nekā tiek parādīti Jūsu Google Analyticvai Google Search Console kontos;
  • Paplašiniet rakstīto tekstu ar videoklipiem, atbilstošām ilustrācijām, info grafikām u.tml.;
  • Ja pasakiet A, pasakiet arī B – raksties praktiski pielietojamus tekstus. Jums ir jāraksta tā, lai lasītājam nerastos sajūta, ka kaut kas nav pateikts līdz galam vai rodas jautājumi – O.K. bet kā to paveikt? Ko tālāk? Kur griezties? …
  • Sadaliet tekstu – atdaliet rindkopas izmantojot apakšvirsrakstus. Tādējādi Jūs palīdzēsiet lasītājiem ātrāk atrast viņus interesējošo, labāk noturēsiet viņu uzmanību un palīdzēsiet arī Google labāk saprast teksta saturu un sekojoši – tekstam atbilstošo atslēgvārdu skaits būs lielāks;
  • Rakstiet ar vienkāršiem paplašinātiem teikumiem;
  • Iekļaujiet galveno atslēgvārdu virsrakstā un vēlams teksta sākumā. Apakšvirsrakstos iekļaujiet saistītos atslēgvārdus. Tādējādi Jūs variet palielināt atslēgvārdu skaitu atbilstoši kuriem Google meklēšanas rezultātos var iekļaut atsauces uz Jūsu lapu.
  • Izmantojiet citātus no resursiem ar augstu domēna autoritāti un ievietojiet saites uz šiem resursiem. Tādējādi Jūs parādiet Google, ka atsaucieties/iegūstiet informāciju no kvalitatīviem/autoratīviem avotiem, sekojoši – arī Jūsu radītais saturs, iespējams, ir kvalitatīvs.
  • Ievietojiet tekstā saites uz citām savas vietnes lapām. Dariet to kontekstā ar rakstīto vārdu – kā teksta papildinājumu, vietu, kur lasītājs var iegūt plašāku informāciju par konkrēto tēmu. 

 

Vai tekstus labāk rakstīt pašiem vai pasūtīt?

Jebkura digitālā mārketinga aģentūra ar prieku Jums izpalīdzēs, par konkrētu un taisnīgu samaksu, protams. Tomēr, atcerieties ka SEO teksti tiek rakstīti galvenokārt, lai nokļūtu augstāk Google meklētāja rezultātos – bet, ja Jūs maksājiet par SEO rakstiem – tie vairs nav par brīvu. No vienas puses Jūs it kā maksājiet vienreiz, bet raksts darbosies ilgstoši, no otras – neviens nevar garantēt, ka ar konkrēto rakstu Jūs nokļūsiet meklēšanas rezultātu pirmajā lapā. Iespējams, ka ar summu ko samaksāsiet aģentūrai, Jūs izmantojot FaceBook vai Google reklāmas pakalpojumus iegūsiet vairāk.

Izmantojot digitālo mārketinga aģentūru pakalpojumus Jūs apmeklētāju skaita pieaugumu variet sasniegt ātrāk, bet mēs tomēr ieteiktu mēģināt pašiem. Jā, tas prasīs ilgāku laiku, bet Jūs un tikai Jūs vislabāk ziniet, ar ko dzīvo un, kas interesē Jūsu lapas apmeklētājus. Rakstot paši Jūs pilnībā kontrolējiet procesu un ar katru nākamo rakstu/postu Jūs šo darbu veiksiet arvien ātrāk un labāk.

Pasūtiet savu WordPress vietni tūlīt!

Jo ātrāk sāksim – jo ātrāk Jūsu mājas lapa būs gatava!

Un Jūs kļūsiet pieejami arī Internetā!

lvLV